Tukipyyntöjen käsittely nopeutui selvästi Pohjois-Karjalassa
Pienikin tietohallinto voi tarvita apua tukipyyntöjen käsittelyyn, kun koko organisaatio on riittävän suuri. Näin mietittiin Pohjois-Karjalan Osuuskaupassa (PKO), joka valitsi Nomis HelpDeskin apuvälineekseen noin vuosi sitten. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO) on käyttänyt Nomis HelpDeskiä keväästä 2014 lähtien. ICT-asiantuntija Juha Turpeinen kertoo, että uutta ohjelmistoa lähdettiin etsimään, koska tiketöintijärjestelmää piti kehittää. Turpeisen mukaan PKO:n tietohallinto on ”pieni mutta tehokas”: hänen lisäkseen osastoon kuuluu vain ICT-tukihenkilö Heini Lindroos. ”Hoidin näitä hommia pitkään yksin. Kun sain avukseni Lindroosin, niin huomasimme, että osa tukipyynnöistä tuli sähköpostilla minulle, osa hänelle ja osa molemmille. Emme pysyneet kärryillä, kumpi tekee mitäkin”, Turpeinen kertoo. Puheliaat pohjoiskarjalaiset myös ilmoittelivat mielellään teknisistä ongelmistaan puhelimessa, ja välillä juttuhetket venähtivät turhankin pitkiksi. ”Aina, kun puhelin soi, työnteko keskeytyi. Keskitetty järjestelmä, jossa kaikki vikailmoitukset tulevat sähköisesti, oli tarpeen”, Turpeinen toteaa. PKO on noin 1 200 ihmistä työllistävä alueosuuskauppa, joka toimii kymmenen kunnan ja kaupungin alueella Pohjois-Karjalassa.
Ohjelmisto muokattiin asiakkaalle sopivaksi Juha Turpeinen alkoi selvittää, mitä ohjelmia olisi tarjolla. Nomis HelpDeskistä hän sai vinkkiä ICT-alan kollegaltaan. Kun uusi ohjelma oli valittu, Nomiksen projektipäällikkö Jussi Villanen saapui Joensuuhun suunnittelupalaveriin. Hän kuunteli asiakkaan toiveita ja tarpeita ja lähti sen jälkeen suunnittelemaan PKO:lle HelpDeskistä omaa, räätälöityä versiota. ”Sitä ensimmäistä versiota ei tarvinnut kovin paljoa muuttaa”, Turpeinen kertoo. Pohjois-Karjalan Osuuskaupan tietohallinto saa keskimäärin muutamia kymmeniä tukipyyntöjä kuukaudessa. Reilun vuoden jälkeen Turpeinen on tyytyväinen Nomis HelpDeskiin. Puhelimitse ja sähköpostilla ilmoituksia tulee enää vähän, mikä oli uudistuksen tarkoituskin. Koska Pohjois-Karjalassa etäisyydet ovat pitkiä, tietohallinto pyrkii hoitamaan suurimman osan korjauksista ja päivityksistä etänä. Tarpeen tullen Turpeinen ja Lindroos ajavat paikan päällekin tilannetta selvittelemään. Helppo ottaa käyttöön Juha Turpeinen kehuu myös tuotteen helppokäyttöisyyttä. Alueosuuskaupan työntekijöille ei ole tarvinnut järjestää mitään koulutusta Nomis HelpDeskistä. ”Kaikki toimipisteisiin on lähetetty pdf-ohje ohjelman käytöstä, ja työkoneiden työpöydillä on pikakuvake HelpDeskiin”, Turpeinen kertoo. Turpeinen kertoo, että sähköisten tukipyyntöjen antamista on helpotettu sillä, että Nomis HelpDeskiin kirjautumiseen riittää toimipaikkakohtainen käyttäjätunnus. Salasanaa ei tarvita. ”Mitä enemmän joutuu näpyttelemään, sitä suurempi kynnys on jättää tukipyyntö täyttämättä”, Turpeinen arvioi. Jos HelpDeskin käytössä ilmenee jotain ongelmia, Turpeinen tarttuu puhelimeen ja pirauttaa Nomikseen. Apu tulee nopeasti. ”Mutta eipä niitä ongelmia ole kovin paljoa ollutkaan”, Turpeinen sanoo. Tuomo Tarvas www.s-kanava.fi/web/s/pko Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO) Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on yksi S-ryhmän 20:sta alueosuuskaupasta. PKO:n tehtävänä on tuottaa kilpailukykyisiä etuja ja palveluja oman alueensa asiakasomistajille sekä edistää maakunnan elinvoimaisuutta. Se toimii päivittäistavaran-, majoitus-, ravitsemis-, polttoneste- ja käyttötavarakaupan aloilla 10 kunnassa ja yli 80 toimipaikassa. Työntekijöitä PKO:lla on noin 1 200. PKO-konsernin vuosimyynti oli 377,6 miljoonaa euroa vuonna 2014. Asiakasomistajia sillä on yli 70 000.Kiitos kaikille vieraillemme ICT-Expo tapahtumassa!
Messuilla esittelimme Nomis HelpDesk 2.1 version ominaisuuksia. Uusi versio tuo monia parannuksia.
Nomis HelpDesk 2.1:n tärkeimmät kehityskohteet:
- Ilmoitustaulun RSS-syöte
- Uusi päävalikko – varaslähtö käyttöliittymän uudistamiseen
- Vakiohakujen tapauslukumäärät
- Dashboard – kevyt mittaristo
- Palvelun ja kielen mukaan valittavat viestipohjat
- Tapauksen uusi otsikkopalkki
- Tapauksen ilmoittajan tapaukset, laitteet ja sovellukset
- Tapauksen reagointiaika ja läpimenoaika
- Järjestelmän nopeutus ja asynkroniset sivulataukset tapauskäsittelyssä ja laiterekisterissä, jolla varaudutaan ennalta suuriin tietomääriin
Vastaanottajalista on koottu Nomis Oy:n asiakasrekisteristä sekä postituslistalle muuten liittyneistä jäsenistä. Mikäli et jatkossa halua vastaanottaa tiedotteita Nomis Oy:ltä, voit peruuttaa ne tästä linkistä tai tähän sähköpostiin vastaamalla.